woensdag 23 januari 2013

Doen: Rotterdams Internationaal Filmfestival


Wie mij goed kent, weet dat ik dol ben op films. Ook op mijn blog verschijnen regelmatig artikelen met films die ik heb gezien of wil zien. Als echte filmfanaat zijn filmfestivals natuurlijk pure verleiding. Vanaf vandaag t/m 3 februari kunnen filmliefhebbers afreizen naar Rotterdam voor het Internationale Film Festival. Hier krijg je als allereerste een indruk van de films die gedurende het jaar in Nederland te zien zullen zijn. Ook zijn er films die alleen tijdens het festival vertoond worden (en daarna niet meer). Er wordt speciale aandacht besteed aan kleine, artistieke films. Zelf ben ik een groot fan van retro en art house films. Hoog op mijn verlanglijstje staat Io e Te (Jij & Ik). Deze Italiaanse film gebaseerd op het gelijkmalige boek van de Italiaanse bestseller auteur van Niccolò Ammaniti.  




De 14-jarige Lorenzo Cuni maakt moeilijk contact met leeftijdgenoten. Het liefst is hij alleen of in elk geval met zijn familie. Op school houdt Lorenzo zich op de achtergrond: hij weet zich aan te passen en zich zo te gedragen dat hij nagenoeg niet opvalt. De sociale verwachtingen waaraan Lorenzo moet voldoen werken hem op zijn zenuwen en het liefst is hij onzichtbaar.
Zijn moeder maakt zich grote zorgen om haar zowat autistische zoon en Lorenzo is zich daar pijnlijk van bewust. Om haar op haar gemak te stellen vertelt hij haar daarom een leugen, maar door de leugen maakt hij het zichzelf eigenlijk alleen maar moeilijker.


De leugen brengt hem echter in contact met zijn 23-jarige halfzus Olivia, over wie hij alleen maar slechte verhalen heeft gehoord. In eerste instantie moet hij niks van haar hebben, totdat hij ontdekt dat ze misschien wel hem kan steunen. Langzaam aan raakt hij geïntrigeerd door zijn mysterieuze zus. Maar zal hij de leugen kunnen volhouden? 

De film is gemaakt door de beroemde Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci. 

Io e Te is een bijzonder verhaal over de bijzondere en complexe band tussen familie.

Het boek heb ik al eerder gelezen en ik heb er een uitgebreide recensie over geschreven. 

De film Io e Te (Jij en Ik ) wordt op 7 februari 2013 in de Nederlandse bioscopen verwacht. 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...