dinsdag 3 januari 2012

Favorites: Geurkaarsen


Geurkaarsen, ik ben er dol op! Een simpel idee, leuk om te geven en om te krijgen. Gewone kaarsen zijn leuk, maar eentje met een bijzondere en lekkere geur maakt het geheel allemaal net wat specialer. Bovendien vind ik het altijd heel erg gezellig staan. Kaarsen zijn immers niet voor niets sfeermakers. En vandaag wil ik een paar van mijn favoriete geurkaarsen op een rijtje zetten.



 
Met stip op de eerste plaats zijn de geurkaarsen van de Ikea. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ze zijn echt superlekker. Ik kocht laatst een aantal geurkaarsen in glas en ik ben verslaafd. Ik ben nu aardig door de voorraad heen en dus moet ik gauw eens terug om nieuwe te halen. Ze hebben een heleboel geuren al zijn sommige een tikje misselijkmakend. De groene appel-variant was ik bijvoorbeeld niet weg van... Mijn favorieten? De vanille variant en natuurlijk de rozengeurkaarsen. De grote kaarsen kosten €3,49 en de kleine kaarsen €1,99 per stuk. Het enige minpunt vind ik de verpakking, die grote sticker is echt gigantisch lelijk!

Nog een type geurkaars die mij aangenaam verraste zijn de geurkaarsen van de HEMA. Ook van deze winkel heb ik een aantal vanille geurkaarsen gehad (voor de oplettende lezer: dit is mijn favoriete geur) en ze gaan enorm lang mee. En ze verspreiden die aangename, warme geur die nog uren blijft hangen nadat je de kaars hebt uitgeblazen. HEMA heeft verschillende soorten geurkaarsen in glas. Het assortiment (en de prijzen) verschillen van tijd tot tijd.

En dan zijn er nog een aantal geurkaarsen die ik heel graag zou willen hebben, maar die ik nu de moeite (lees: geld) waard vind om te kopen. Zoals de kaarsen van Diptyque! In 1963 werd de eerste echte Diptyque kaars in glas gemaakt en in 1968 begon het merk met parfums. 
Ze worden verkocht bij Skins in Amsterdam en elke x als ik de winkel bezoek word ik verleid tot een aankoop. Maar dat bedenk ik me weer dat (hoe mooi de kaarsen ook zijn) dit juweeltje ongeveer 48 euro per kaars kost. Nu ben ik gek, maar nog niet zo gek. En helaas ook nog niet zo rijk dat ik even bijna 50 euro neerleg voor een geurkaars. Maar zucht, wat zijn ze mooi... en lekker!

Nog zo'n topper maar helaas nóg duurder dan Diptyque zijn de kaarsen van Malin + Goetz. Naast kaarsen ontwikkelt dit Amerikaanse merk ook huidverzorgingsproducten. Deze producten zijn bovendien vrij van chemicaliën, kunstmatige kleurstoffen en parabenen. De kaarsen zijn er in heel veel exotische geuren. Van rum en mojito kaarsen tot rozengeurkaarsen. De strakke en kleurrijke verpakking maakt deze kaars helemaal leuk! Maar of het nu echt waard is om daar €52 voor neer te tellen?

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van de geurkaarsen erg afhangt van het merk. Grappig genoeg is het niet zo dat duurdere kaarsen automatisch beter zijn dan goedkopere. Juist de kaarsen van de Ikea en de HEMA vind ik voor hun prijs ontzettend goed. Wat maakt een goede geurkaars van de juiste kwaliteit? Ten eerste de geur, die zich door de ruimte moet verspreiden. Soms heb je een geurkaars die -wanneer je er vlakbij zit - wel naar rozen ruikt, maar zodra je 3 meter verderop gaat staan je 'm al niet meer ruikt. Dat is jammer. Ten tweede de brandbaarheid, dat de geur aanwezig blijft naarmate de tijd verstrijkt. 
 
Houden jullie van geurkaarsen en zo ja, welke geur is je favoriet? 


 

5 opmerkingen:

  1. Ik hou er eerlijk gezegd niet zo heel erg van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik baal enorm want al mijn Ikea kaarsen zijn op grr! Ikea is best lastig te bereiken op mijn fiets :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ook gek op geurkaarsen! Maar €50 voor 'n kaars gaat me ook te ver − al hoewel 'n mojito kaars ;-) Nee, dan ruiken die van de Ikea ook lekker! Idd jammer dat je niet zomaar ff op de fiets springt om er te komen :-(
    Mijn favoriete geurkaars is er 1 van Riverdale in White Tea Ginger: love it!

    BeantwoordenVerwijderen

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...